Odsłona trzecia zabawy z kolorami, która w wypadku tworzenia makijaży permanentnych wcale zabawą nie jest! To jedna z wielu podstawowych kwestii. Tym razem opowiem Wam o tym, czym jest koło barw i czym jest teoria koloru, którą następnie stosujemy w makijażu permanentnym brwi, ust czy cieni.

Koło barw to nic innego, tylko po prostu wykres, który pokazuje nam jakie kolory mogą powstać po połączeniu ze sobą różnych kolorów podstawowych. Bardzo często pracując, linergistki kupują pigmenty gotowe – czyli kolory już ze sobą wymieszane. To wystarcza na początku pracy – później chce się więcej i sięga do kolorymetrii – mieszając kolory samodzielnie, tak by uzyskać dokładnie taki odcień, jaki chcemy i jaki będzie najlepszy dla naszych klientów. Koło barw zatem to podstawa i krok pierwszy, by samodzielnie móc zacząć myśleć o mieszaniu składkowych podstawowych kolorów.

Źródło: 1.pb.blogspot.com [Pinterest]

Źródło: 1.pb.blogspot.com [Pinterest]

Kolory główne to czerwony, żółty, niebieski. Są to barwy podstawowe – po wymieszaniu razem dwóch kolorów uzyskujemy barwy pochodne. Jakie zatem to barwy pochodne? To pomarańczowy, zielony i fioletowy. Kolory te uzyskuje się poprzez mieszanie ze sobą dwóch kolorów podstawowych, a w kole barw znajdują się one między kolorami podstawowymi i pokazują nam, które główne ze sobą połączyliśmy. W podziale kolorystycznym mamy do czynienia także z kolorami trzeciorzędnymi – te znajdują się pomiędzy kombinacjami kolorystycznymi typu: żółto-zielony, czerwono-fioletowy. Jak powstają? By uzyskać barwy trzeciorzędne łączymy ze sobą jedne kolor podstawowy i jeden pochodny. W kole barw wyróżniamy także kolory uzupełniające i kolory analogiczne. Te pierwsze to czerwony i zielony, niebieski i pomarańczowy. W kole barw znajdują się dokładnie naprzeciwko siebie i odznaczają się największą kontrastowością. Te barwy musisz znać, kiedy chcesz poprawić i zneutralizować kolor. Te drugie to czerwony i pomarańczowy, niebieski i zielony. Umiejscowione obok siebie, idealnie współgrają ze sobą, ale nie tworzą kontrastowości.

RODZAJE KOLORÓWKOLORY
Barwy podstawowe- czerwony
- żółty
- niebieski
Barwy pochodne- pomarańczowy
- zielony
- fioletowy
Kolory trzeciorzędne- purpura
- błękit
- inne odcienie powstałe po połączeniu koloru podstawowego i pochodnego
Kolory uzupełniające- czerwony i zielony
- niebieski i pomarańczowy
Kolory analogiczne- czerwony i pomarańczowy + odcienie
- niebieski i zielony + odcienie

Znajomość barw jest wiedzą nie tylko niezbędną w kwestii tworzenia makijaży permanentnych, czy tradycyjnych make up’ów, ale i przykładowo w dziedzinach takich jak fotografia, grafika, czy aranżacja wnętrz… W zależności od wykonywanego zawodu, znajomość barw i ich podział jest kwestią bardzo elementarną.

Kolejna kolorystyczna wiedza niezbędna w pracy linergisty to odpowiednie klasyfikowanie kolorów pod kątem odcienie czy nasycenia. Jak to wygląda?

Kolory ciepłe- czerwony
- żółty
- pomarańczowy
Kolory zimne- niebieski
- fioletowy
- zielony
Kolory neutralne- szary
- brązowy
Te nie są umieszczane w kole barwy, ponieważ są uznawane za kolory neutralne – niekontrasujące i przewidywalne

W pracy linergisty niezwykle ważne jest także określenie odpowiedniej wartości kolorystycznej, czyli mówiąc po ludzku – określenie tego, ile czerni znajduje się w danym kolorze. Bowiem, im więcej czerni, tym większa (ciemniejsza) jest wartość składowej. Z kolei jasność zawarta w kolorze to określenie ile bieli w nim się znajduje. I analogicznie – im więcej, tym kolor jaśniejszy. Borykamy się jeszcze z kwestią nasycenia barw, czyli ilości uzytego, konkretnego koloru. Pełne nasycenie to nic innego, jak niezwykle żywy kolor, nienasycone kolory mają sporą ilość szarości i są trochę podobne do kolorów neutralnych. To tak jakby z konkretnego koloru usunąć jego sporą część. Znając dobrze teorię kolorów zawsze jesteś w stanie wymieszać ze sobą kolory tak, by efekt był w 100% zadowalający, by mieć kontrolę nad odcieniami. I gwarantuję, że jak zaczniesz mieszać ze sobą odcienie – w oparciu o wiedzę kolorystyczną, więcej nie sięgniesz po gotowy pigment. Będziesz mieszać już zawsze! Tak jak ja.

Na kolorystyczny efekt końcowy ma oczywiście wpływ wiele elementów. W poprzednich odsłonach pisałam o typie naskórka – to podstawa, by określić jakie kolory dobierać, tak samo jak określenie typu skóry – o czym też pisałam. Analiza wszystkich tych elementów, wiedza na temat kolorów i ich mieszania, pozycji w kole barw pozwoli głębokie i stuprocentowe wykonanie makijażu permanentnego naprawdę skrojonego na miarę i dostosowanego w pełni do twarzy klienta. Wiem, to nie lada sztuka.

Sztuką – bardzo ciężką i zupełnie inną niż kwestia tworzenia makijaży permanentnych jest także ich korekta. Te zdarzają się niestety bardzo często, co jest efektem wizyty w niesprawdzonych i nie do końca dobrych salonach linergistycznych. Pisząc, widzicie jaki ogrom wiedzy trzeba posiadać, by wykonywać prace prawidłowo. Niestety zdarza się, iż niektórzy linergiści nie przywiązują do tego wagi i później poprawiamy po nich makijaże, w których kolor został źle zaimplantowany. W tym przypadku wykorzystujemy oczywiście kolory maskując, wykazując się ponadprzeciętną widzą w temacie kolorystycznym. Tu zadanie jest utrudnione – naskórek, typ skóry i raz już użyty pigment. Korekty to temat dla naprawdę zaawansowanych linergistów.

Kochani, w kolejnych odsłonach kolorystycznych pochylę się nad kwestią zastosowania teorii koloru w praktyce. I rozbiję to na trzy odcinki: dotyczące brwi, ust i eyelinerów.

I po raz kolejny powiem, wybierajcie gabinety z głową!